Толерантність – це повага права іншого бути таким, яким він є

  • Головне – Людина, а не її інвалідність
  • Розмовляючи з людиною з інвалідністю, звертайтесь безпосередньо до неї, а не до супроводжуючої її особи або перекладача жестової мови, який присутній при розмові
  • Коли Ви знайомитесь з людиною з інвалідністю, і хочете привітати її потиском руки, зробіть це невимушено. Якщо це людина з порушенням зору, слуху протягніть руку для привітання перші та назвіть своє ім`я
  • Коли Ви хочете запропонувати свою допомогу, запитайте спочатку чи вона потрібна
  • Не проявляйте поблажливість до людини (дитини) з інвалідністю на візку, не кладіть йому руку на голову, на плече, не звертайтесь зменшуваними іменами
  • Візок, крісло –це частина недоторканого простору людини. Спиратися на інвалідний візок теж саме що і спиратися на саму людину
  • Розмовляючи з людиною, яка пересувається на візку, намагайтесь розташуватися так, щоб її та Ваші очі були на одному рівні, тоді Вам буде простіше вести розмову
  • Розмовляючи з людиною, яка має труднощі в спілкуванні, слухайте її уважно. Майте терпіння її вислухати, чекайте доки людина закінчить фразу. Не виправляйте її та не намагайтесь пояснити щось замість неї. Якщо це потрібно, ставте короткі запитання, які потребують коротких відповідей
  • Розмовляючи з людиною з порушенням зору, обов`язково назвіть себе і тих людей, які прийшли з Вами. Якщо Ваша розмова проходить в групі, не забувайте пояснити до кого Ви на даний час звертаєтесь. Озвучуйте все, що ви пишете на дошці або показуєте на екрані
  • Щоб звернути на себе увагу людини зпорушенням слуху помахайте рукою, або доторкніться до неї. Говорячи з нею, дивіться їй у прямо у вічі і говоріть чітко. Деякі люди читають по губам. Намагайтесь стояти так, щоб Вас та Ваші уста було добре видно та щоб Вам нічого не заважало (чашка з кавою, їжа, папка і т.п)
  • Не забороняйте дитині задавати питання про людину з інвалідністю. Відкрите спілкування допомагає змінити ставлення до людей з інвалідністю та ліквідувати непорозуміння

Коли Ви говорите про дорослих та дітей з інвалідністю
використовуйте слова та поняття, які не створюють стереотипів – це толератність

НЕ створює стереотипи: Створює стереотипи:
Людина (дитина) з інвалідністю
дитина з особливими освітніми потребами
з обмеженими можливостями
з особливими потребами
з підвищеними потребами
хворий

каліка
покалічений
деформований
неповноцінний
дефективний
з вадами
неповносправний
Людина (дитина),
яка використовує інвалідний візок, пересувається на візку
Людина (дитина), прикута до інвалідного візка,
візочник
Вроджена інвалідність,
інвалідність з дитинства
Врождений дефект,
вада
Людина має ЦП (церебральний
параліч)
Страждає на ЦП
Людина, яка перенесла поліомієліт.
Має інвалідність в результаті поліомієліту
Страждає від поліомієліту,
від наслідків поліомієліту, 

жертва поліомієліту
Дитина з затримкою розумового розвитку «Тормоз», слабоумний,
відсталий,
розумово неповноцінний
Людина (дитина ) з синдромом Дауна «Даун»,
«даунятко»
Людина (дитина) з епілепсією,
або підвласна епілептичним нападам
Епілептик,
припадочн
ий
Людина з с психічними або емоційними розладами Божевільний, псих
Незряча людина,
людина з порушенням зору
Сліпий, сліпий як кріт,
Зовсім сліпий
Глуха людина, слабкочуюча людина,
людина (дитина) з залишками слуху
Глухонімий,
глуха тетеря

Матеріал з сайту партнерської організації ВГО “Національна асамблея людей з інвалідністю”